И географ и песник

Током претходне школске године расписан је конкурс за текст химне наше школе. На адресу школе стигло је пуно прелепих текстова, а након нимало лаког задатка и заседања жирија у саставу Александре Крстовић (наставнице српског језика и књижевности), Дарка Павловића (наставника музичке културе) и Горана Јешића (наставника разредне наставе), најбољим текстом проглашен је текст нашег драгог колеге Дарка Јовановића, наставника географије.

Тим поводом, састали смо се са Дарком и поставили му неколико питања. Он је радо пристао да са нама поразговара о свом раду, а химну је, како каже, написао из велике љубави према школи, ученицима и колегама, док је инспирацију за писање нашао у специфичном изгледу саме школе и ономе што је чини посебном и другачијом од свих других школа у Србији.

Химна ће након маестрално написаног текста нашег колеге Дарка Јовановића, добити и мелодију коју ће компоновати такође наш колега Дарко Павловић, наставник музичке културе. Химна ће премијерно бити изведена 14. фебруара за Дан школе, а поводом прославе великог јубилеја – 90 година постојања школе.

Како сте спојили два различита занимања и да ли има нешто заједничко између географије и поезије?

Географију сматрам занимањем којим сам желео да се бавим, а поезију као нешто што се деси изненада, непланирано, без обзира на место, време, тренутне околности… Не могу да кажем ни да ми је поезија хоби, јер после једне написане песме никад нисам сигуран да ћу их написати још.

Географија је мостовска наука“ – спаја природу и друштво, што значи да обухвата све појаве, процесе, објекте… Бити добар географ значи имати одређена знања и из других, уже стручних области/предмета – биологије, историје, ликовне уметности, хемије, технике и технологије, информатике, математике, па и српског језика и књижевности. Многе песме које сам написао имају додирних тачака са наведеним научним областима.

Када сте препознали свој таленат за писање?

Таленат за писање сам препознао за време четврте године студија географије, када сам за кратко време написао око тридесет песама.

Да ли се сећате своје прве песме?

Да, сећам се. Прву песму сам написао у четвртој години гимназије и била је посвећена школској другарици из одељења.

Која је најчешћа тематика ваших песама, о чему највише волите да пишете?

До сада сам најчешће писао о људима који ме окружују: родбина, пријатељи, колеге/колегинице, ученици – садашњи и бивши, као и наставне теме из географије.

Немам одређену област о којој највише волим да пишем. Инспирација ми једноставно долази у тренутку и немам унапред одређен план о чему ћу писати. Тако се дешавало да напишем песму о комарцу, папучама, рену, Деда Мразу…

Само неколико, од преко три стотине и педесет написаних песама, су настале тако што сам баш желео о нечему или некоме да пишем.

У чему сте пронашли инспирацију за писање школске химне?

Инспирацију за писање школске химне нашао сам у школском дворишту. Кроз главу су ми пролазиле све специфичности наше школе, које друге немају – положај, изглед, историјски значај, окружење око саме школске зграде…

 

Колико дуго радите у школи „Први српски устанак?“

После неколико неуспешних пријава на конкурс, тадашњи директор школе Марко Јокић ме је после првог разговора у децембру 1998. године обавестио да ће ме примити у стални радни однос. Пошто се ближио крај првог полугодишта, договорили смо се да претходни наставник заврши започето, а да ја кренем од јануара 1999. године. Тако је и било, и ево, већ 24 године сам у овој школи.

Морам да нагласим да сам од ПРВОГ радног дана био изузетно прихваћен и од стране колектива, и од стране деце и мештана. То је нешто што се не заборавља и ја ћу на томе свима бити вечно захвалан.

Из разних разлога неколико пута је било прилика да напустим ову школу. У избору коју школу оставити, а у којој се задржати, ја сам увек бирао да останем у Орашцу. Овде сам засновао први радни однос, имао прво старешинство, а кроз играње аматерског фудбала за тим из Орашца добио и надимак Уча.

Како сте се одлучили за писање химне?

Када ме је директорка Милијана Петровић 10. новембра 2021. године обавестила да ће објавити конкурс за текст химне школе уз „Смишљај нешто, али ћемо и децу да укључимо“, ја сам јој одговорио: „Ако ʼсевнеʼ и час ћу да прекинем, а ако не… нажалост, ништа“. Исто вече сам саставио две-три строфе. Пошто је зграда школе јединственог изгледа, назив школе јединствен и говори о дешавању са почетка XIX века, прво сам мислио да и текст химне треба да буде јединствен – да се пева уз гусле! Међутим, предлог у старту није прошао. Тај исход сам и очекивао јер је химна свечана песма, а то уз гусле никако не би могла да буде.

А онда у раним јутарњим сатима на Дан школске славе, за Светог Саву 2022. године, „севнуло је.

Текст је био готов у току дана. Био сам задовољан како је све то изгледало. Знао сам и предности и мане текста, али сам био задовољан. Тим поводом, написао сам и једну песму која гласи:

ЗАШТО МИ СЕ „ЈАВИЛА“ ХИМНА

Зато што ме ова школа захлебила,

Зато што је УВЕК уз мене и моје била.

Зато што су колеге из орашачке зборнице

Ко првих једанаест што истрче из свлачионице.

Поред колега, мноштво колегиница,

Које ми не скидају осмех са лица.

Зато што ми је прва генерација ђака на свадби играла,

А друга на матури до ране зоре певала.

Зато што су у Орашцу верни навијачи,

А ми смо само шутирали лопту и били у лиги најјачи.

ХВАЛА зету Влади и сестри Јели

Што јавише да Орашац географа жели.

 

ХВАЛА и мом првом директору Марку

Што указа поверење тад младоме Дарку.

И Свети што ме је на први час увео,

И моју почетничку трему без речи разумео.

Неко то, ваљда, од горе види све,

Зато су се сложиле химне речи те.

И није случајно настала на Светога Саву,

И моје снове претворила у јаву.

Ово је јагода на торти са три спрата,

Част која вечности отвара врата.

Сад могу ес-дневник да окачим о клин,

Јер од титуле аутора химне нема узвишенији чин.

Да ли сте се надали победи?

Пошто сам био задовољан текстом који сам написао, потајно сам се надао победи.

Све песме које су биле на конкурсу су лепе и вероватно би нека друга победила да није реч о химни.

Оно што сам видео као моју предност у односу на остале је та што песма говори о специфичностима саме школе, непосредном окружењу, деци из Орашца, али и из Копљара, пошто су и она део нас. Такође, за разлику од неких других песама са конкурса, није била предуга. Сматрао сам да химна треба да буде кратка, конкретна, песма са рефреном, да би њено извођење и осећај код оних који је слушају имао ефекат какав химна треба да има.

Шта за вас представља улога аутора текста химне школе у којој радите?

Победа на конкурсу је изузетна част. То је нешто што остаје и многим будућим генерацијама. Ми долазимо и одлазимо, химна ће остати и све нас надживети.

Како људи реагују на ваш поетски рад?

Током свих ових година писања песама, објавио сам и две збирке песама „Друга страна“ и „Просветар посветар“. Углавном су сви задовољни како у целини то изгледа. Неке песме су код читалаца изазивале сузе, неке смех. После читања одређених стихова био сам упоређиван са великим Добрицом Ерићем, нашим песником. Две песме „Школа некад“ и „Школа данас“ биле су извођене на приредби за Дан ОШ „Коста Ђукић“, у Младеновцу, у којој такође радим, а неке су објављиване и у школским новинама школе у Орашцу. Имам пуну подршку породице у свему овоме и то ми је јако важно.

Ви као географ одлично познајете све делове света. Шта бисте нам рекли – по чему је овај део света најлепши, будући да управо тим стихом почињете химну „У најлепшем делу света…?“

У седмом разреду ученици из географије изучавају све континенте и поједине области у њима. Често им говорим да буду срећни што се нису родили усред неке џунгле, пустиње, високопланинских предела, где нема олуја, торнада, честих, јаких земљотреса, поплава, већ у делу где има свега по мало: мало равнице, мало планине, снега, кише, реке, језера, плодне земље, шуме без опасних животиња… Ни превише топло, ни превише хладно.

Као ђак основне школе, са својим родитељима сам девет година живео у Старчеву, једном равничарском селу Војводине, а као војник у зимском периоду сам службовао у Кумбору, на обали Јадранског мора у једном малом насељу Црне Горе, тако да сам лично осетио и неке друге услове живота, бар овде на Балкану.

Добијам питања и од ученика где бих волео да живим, а ја и њима поручујем, да је, што се тиче природних услова, Шумадија скоро идеалан простор за живот.

Шта бисте поручили ученицима и колегама поводом овогодишњег великог јубилеја који прославља школа?

Све школе у којима сам радио сматрао сам својим „другим кућама“, па тако и ОШ „Први српски устанак“ и тако саветујем ученике, а и млађе колеге да на тај начин размишљају.

Због својих специфичности, поручио бих ученицима и колегама да буду свесни значаја ове школе, да им буде част што су део ње, да је чувају, оплемењују, да са радошћу сваког дана у њу долазе, друже се и да им ова школа буди најлепше успомене, када је једном напусте.

Александра Крстовић, наставница српског језика и књижевности

ХИМНА ОШ „ПРВИ СРПСКИ УСТАНАК“

У најлепшем делу света,

Где храстова шума листа,

Од мермера сва у белом,

Карађорђа зрачи биста.

 

Реф.

Покрај цркве и јаруге,

Поносита школа стара,

У њој слова уче деца,

Из Орашца и Копљара.

 

На врх крова слободарска,

Застава се српска вије,

Да подсећа на јунаке,

Устаничке Шумадије.

 

Реф.

Покрај цркве и јаруге,

Поносита школа стара,

У њој слова уче деца,

Из Орашца и Копљара.

 

Дарко Јовановић, наставник географије